Kategorie: Postřehy a úvahy

Křestanské ghetto v Islámském státě

26.10.2015: Křestanské ghetto v Islámském státě / reportáž Alexandra Koce a Dmitrije Stěšina / Minulý týden se syrský prezident setkal v Damašku s parlamentní delegací a jedno z hlavních vyjádření Bašára Asada se týkalo křestanů :"Budu chránit křestany, protože pouze oni jsou schopni udržet v Sýrii stabilitu a rovnováhu i pro islám."

26.10.2015: Křestanské ghetto v Islámském státě
/ reportáž Alexandra Koce a Dmitrije Stěšina /

Minulý týden se syrský prezident setkal v Damašku s parlamentní delegací a jedno z hlavních vyjádření Bašára Asada se týkalo křestanů :"Budu chránit křestany, protože pouze oni jsou schopni udržet v Sýrii stabilitu a rovnováhu i pro islám."

Ve slovech Asada je cítit i skrytá bolest. V proudu nynějších uprchlíků do Evropy je křesťanů jen velice, velice málo, sotva několik procent. I když logicky by to mělo být naopak. Proč ? Zčásti jsme dostali odpověď na tuto otázku v katolickém kostele v Lakatii- jeho zdi jsou odzdola nahoru polepeny lístečky se vzkazy. Z černobílých kopií hledí na kolemjdoucí mladí chlapci v uniformě, kteří zahynuli ve válce za svou Sýrii, za tu, ve které bylo místo pro všechna náboženství pod sluncem.

Největší komunita křesťanů žila vHomsu.A není náhoda, že právě zde,v křest. čtvrtích, se odehrály nejtěžší boje.Dnes tam není nic k vidění a není s kým mluvit - celé čtvrti se proměnily v dekorace k apokalyptickým filmům.Jedeme na okraj města, do kostela Zjevení Bohorodičky ve Fajuze.Tady se nebojovalo, nic tu nepřipomíná válku, kromě těžkého rachotu artilerie kdesi za obzorem.Pár minut si povídáme s metropolitou Homsu, Chamy a Tartusu Selvanosem Burtusem Alnemechovem. Děkuje nám za modlitby duchovních bratrú v Rusku.Vypráví, že před 2 týdny byl v Moskvě,setkal se s patriachou Kirilem a chystá se ještě jednou do Ruska.
Na hrudi má medailku s Boží matkou, je to starobylá ruská práce ve stříbrném rámečku.Také obzazy v chrámu jsou stejné jako ty ruské.Jenom lavice, které v ruských chrámech chybí, se k rodnému kontextu nehodí. Také kříže jsou jiné, také obrovská okna a plno světla.

Kostel je plný lidí- pdařilo se nám přijet právě na začátek svatebního obřadu. Voják křesťanské domobrany Vasil Green si bere kamarádku z dětství Rod Asaaf.Nás s kameramanem pustili až k oltáři a přes rameno bátušky se díváme do bible v jeho rukou. Obřad probíhá v aramejštině, jazyce Ježíše Krista. Za 40 minut vše končí a hosté odcházejí na hostinu vedle kostela.Rychle se stmívá, ještě nejde elektřina. Generátory před obchody běží naplno.Na prostranství před chrámem stojí kříž ovinutý olivovou ratolestí, kt.se houpe na křivém osmanském kinžálu.. Kříž postavili jako připomínku vraždění křesťanů před sto lety. A ještě se neví, jakým symbolem označit současnou genocidu, která je po všech stránkách hroznější.To , co se nyní děje na území IS, má logiku- je to nepřetržitá likvidace ne-muslimů.

Schody do pekla
O historii nevelkého města Karajtejn asi 120 km na vých od Homsu jednou určitě bude natočen film. Bude to detektivní drama. Vždyť už tři měsíce zdejší kněží, riskujíce životy, vytahují z města okupovaného teroristy své lidi, kteří tam živoří podle zákonů pro méněcenné.
„Je tam smíšené obyvatelstvo,"vypravuje nám představitel syrsko-jakobitské církve pravoslavného chrámu Zjevení Bohorodičky v osadě Fajuz, Otec Zorchi Chazal.:"Ozbrojená opozice sem přišla už před 4a půl roky.Ale to ještě nebyli islámští fanatikové. Život ještě byl snesitelný.Ještě se lidem neposmívali, ještě je nebili. Ale 4.srpna se situace prudce změnila.

Nejdříve vypálili islamisté všechny křest. kostely a klášter sv. Ilji ze 4.století. Pak srovnali se zemí hřbitovy. Jak křest., tak muslimské.Celou křest. obec ostříhali dohola, aby je odlišili od muslimů, dali jim nové zákony, připomínající režim fašist. ghetta.Tomu dokumentu říkají MAKROMA , v překladě „sestup"- vysvětluje Otec."Napsal to vůdce teroristů Abu Bakr Al-Bagdádí. Pro křesťany to znamenalo žít na vlásku od smrti.Například nelze stát proti muslimovi a dívat se mu do očí.Musím skonit hlavu.Pokud sedí muslim na židli, musí křesťan vedle něho sedět na zemi.Nesmí se zabývat obchodováním a musí platit daň :4,5g zlata za každého člena rodiny. Zakázáno je opustit město,modlit se,nosit kříž nebo křest. literaturu pod hrozbou smrti. A každá činnost může být považována za hrozbu pro IS. Také hrozí smrt těm, kdo tajně pracují pro stát. Při nesouladu názorů má pravdu vždy muslim „

Kněz dlouho hledá v mobilu foto Makromu. Probírá obrázky zbořených kostelů, holohlavých křestanů....A už je tu onen dokument-s pečetěmi a podpisy.:" v případě porušení jakéhokoliv bodu žádná milost pro narušitele.Může být potrestán stětím hlavy. Tato pravidla velmi připomínají život židů ve fašist. ghettu. A současní teoretikové „čistého islámu" nejednou s úctou komentovali teorie a praktiky Třetí říše.

Za liniíduchovní fronty
Proč teroristé ihned nezabili všechno křest. obyvatelstvo ?Důvod byl pragmatický:
-Všichni křestané v Karantjumu byli bohatí. Oni dobře věděli, kam míří a jaké obyvavetstvo zachvátí.
-A odkud máte tahle fotogafie ?
-Bývám tam pravidelně.
-?!
-Poté, co přišli do města bojovníci IS, část křesťanů utekla a ukryla se na venkově.Jezdili jsme sem a odváželi odtud lidi. Ještě 2 dny po obsazení města se nám podařilo odvézt 16 lidí. 7.8. ještě 12 lidí. Za 3 měsíce jsme zachránili víc než 100 křestanů.Někdy jsme lidem nasadili paruky.
-Ale jak se sem dostáváte ?
-Místní znají mnoho tajných cest. Máme také padělané dokumenty.A pomáhají nám i někt. místní čestní a spravedliví členové muslimské obce.To nám také pomohlo vyvézt odtud Otce Jacqua Murada. A mohli jsme evakuovat lidi, s kt. byl Otec nějak spojován. Dnes tam zůstalo ještě 150 křesťanů.Ale bojí se, že je na útěku chytí.

Při loučení nás ještě jednou prosí, abychom na videu i foto rozostřílí jeho tvář. On bude muset ještě mockrát pobývat na území „čistého islámu" při zachraňování svých lidí.

Komentáře rss


Strana:  1

nebyly přidány žádné komentáře